02691011005

آشنایی با شرکت میکروتیک Mikrotik

آشنایی با شرکت میکروتیک Mikrotik
13 مرداد 1397

آشنایی با شرکت میکروتیک Mikrotik


آشنایی با شرکت میکروتیک و مدارک میکروتیک

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:License

شرکت میکروتیک در سال 1996 در لیتوانی تأسیس شد. میکروتیک برای تولید و توسعه روترها و سیستم های بی سیم ISP ها ، اشخاص حقیقی و شرکت ها تولید و طراحی شد. میکروتیک در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان جهت اتصال کاربران به اینترنت، سخت افزار و نرم افزارهای متعددی را فراهم کرده است.

در سال 1997 شرکت میکروتیک، سیستم عامل خود را به نام RouterOS به بازار عرضه کرد. این سیستم عامل برای CPU هایی با معماری x86 طراحی شده است. این شرکت در سال 2002 تصمیم گرفت اولین سخت افزار خود با نام تجاری RouterBoard را تولید کند. علاوه برآن، نرمافزارهای متعدد دیگری را در خصوص مانیتورینگ شبکه (Dude)، اکانتینگ (Usermanager)، تست پهنای باند (BTest) و ... را تولید کرده است. در حال حاضر شرکت میکروتیک با بیش از 640 کارمند در زمینه تولید و توسعه انواع تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه فعالیت می نماید. وب سایت محصولات میکروتیک و وب سایت میکروتیک را در اینجا میتوانید مشاهده نمائید.

محبوبیت این شرکت در میان مصرف کنندگان جهان مربوط به هزینه بسیار پایین این سیستم عامل و همچنین سخت افزارهای آن و به علاوه قابلیت انجام چندین کار در لحظه بدون خطا و محدودیت میباشد که به کمک هسته اولیه آن که بر پایه لینوکس می باشد بنا شده است .

ویژگی و قابلیت های میکروتیک

یکی از ویژگی های MikroTik این است که اکثر سرویسهای آن مانند NAT , Bandwidth Manager ,   Filtering و  ... بر روی Layer3 انجام می پذیرد و به همین دلیل نیازی به لایه های بالاتر ندارد که این خود مقدار قابل توجهی در بالا بردن کیفیت و performance سیستم تاثیر دارد. این امر به ما این امکان را می دهد که بر روی یک   PCمعمولی به عنوان مثال یک کامپیوتر Pentium 2 با 64M فضای RAM مقدار زیادی پهنای باند را رد کرده و اعمالی مثل NAT و Filtering روی آنها انجام دهیم.

1.مسیریابی با میکروتیک

مهم ترین کاربرد میکروتیک مسیربابی می باشد. در بعضی مکان ها نیاز دارید تا چند اتاق با یکدیگر شبکه بشوند به همین دلیل برای ارتباط نیاز به روتر دارید.  میکروتیک برای روتینگ، از تمامی پروتکل های موجود پشتیبانی می کند.

2. مدیریت پهنای باند

همیشه کنترل مصرف کاربران و تقسیم بندی استفاده هر سیستم و یا کاربر از مهمترین دغدغه‌ های مدیران شبکه بوده است. قابلیت محدود‌ سازی و مدیریت پهنای باند داخلی (LAN) و خارجی (اینترنت) یکی از امکانات میکروتیک می‌ باشد.

3. مدیریت چند اشتراک اینترنت

شما با داشتن این امکان قادر هستید چندین اشتراک اینترنت را داشته باشید. به عنوان مثال شما اگر یک کانکشن اینترنتADSL  داشته باشید با استفاده از میکروتیک می توانید آن را بین کاربران خود به اشتراک بگذارید.

DHCP Server .4

میکروتیک دارای سیستم توزیع IP یا همان DHCP نیز می‌ باشد و می‌ تواند به کاربرانی که با آن متصل شده‌‌‌‌‌اند IP مورد نظر را نیز اختصاص بدهد.

لایسنس ها میکروتیک یا مجوزهای RouterOS

میکروتیک ۶ لایسنس برای روتر خود عرضه کرده است؛ به اصطلاح به هر لایسنس یک Level گفته می شود. به عنوان نمونه لایسنس شماره ۶ Mikrotik را لایسنس Level 6 میکروتیک می گویند.

هر لایسنس حاوی یک سری موارد و ابزار های روتر می باشد؛ برای نمونه  برای استفاده Full از روتر باید لایسنس Level 6 میکروتیک را تهیه کنید. بر روی هر RouterBoard یک License به صورت رایگان وجود دارد.

برای مشاهده سطح لایسنس دستگاه RouterBoard از مسیر System > License استفاده نمائید.

سطح لایسنس دستگاه RouterBoard میکروتیک

سطح مجوزهای RouterOS به همراه ویژگی های هرسطح را میتوانید از این لینک بررسی بفرمایید.

 


به اشتراک گذاری

نظر خود را برای ما ارسال کنید

مطالب مشابه

معرفی نسخه های RouterOS و آموزش به روزرسانی RouterOS روتر

معرفی نسخه های RouterOS و آموزش به روزرسانی RouterOS روتر

  • 26 مرداد 1397

معرفی نسخه های RouterOS و آموزش به روزرسانی RouterOS روتر ، شرک

معرفی و آموزش ابزارهای عیب یابی شبکه میکروتیک

معرفی و آموزش ابزارهای عیب یابی شبکه میکروتیک

  • 09 مرداد 1397

در این مقاله می خواهیم ابزارهای مهم در میکروتیک را مورد

آموزش نصب RouterOS میکروتیک بر روی ماشین مجازی با استفاده از VMware

آموزش نصب RouterOS میکروتیک بر روی ماشین مجازی با استفاده از VMware

  • 06 مرداد 1397

در این مقاله می خواهیم، نصب RouterOS  را روی مجازی ساز VMware