02691011005

تنظیمات و کانفیگ اولیه روتربرد میکروتیک

تنظیمات و کانفیگ اولیه روتربرد میکروتیک
08 مرداد 1397

تنظیمات و کانفیگ اولیه روتربرد میکروتیک


تنظیمات و کانفیگ اولیه روتربرد میکروتیک

تنظیمات و کانفیگ اولیه روتربرد میکروتیک در این مقاله آموزشی می خواهیم تنظیمات میکروتیک را به شما آموزش دهیم. پس در ابتدا باید به یادگیری تنظیمات NTP  و DNS  اشاره کنیم. قابل ذکر است کسانی که با میکروتیک آشنایی ندارند ممکن است این تنظیمات برایشان سخت و تا حدودی دشوار باشد. بنابراین نگران یادگیری نباشید زیرا با خواندن این مقاله می توانید به راحتی تنظیمات را انجام دهید.

Reset کردن روتر میکروتیک

حال فرض می کنیم یک روتر خریداری کرده ایم و به هر دلیلی می خواهیم مجددا آن را راه اندزی کنیم. بنابراین می توانیم عملیات ریست کردن را بر روی مودم خود اعمال کنیم. قابل ذکر است عملیات ریست، باعث پاک شدن تنظیمات اولیه می شود و مودم به حالت اولیه خود باز می گردد.

روتر میکروتیک

در پشت روتر کابل های LAN، دکمه ریست و پاور را مشاهده می کنید. حال برای ریست کردن شما نیاز دارید تا با یک شی تیز و باریک ذر محل ریست قرار دهید و در همان حالت نگه دارید. در همین وضعیت که دو شاخه روتر را به برق می زنید، چراغ های PWR و ACT روشن خواهند شد. در مرحله بعد باید چند ثانیه صبر کنید تا چراغ ACT شروع به چشمک زدن کند و هنگامی که ثابت شد می توانید دکمه ریست را آزاد کنید. حال روتر شما دارای تنظیمات اولیه می باشد.

به این نکته توجه کنید موارد گفته شده برای روترهای سری 700 و 900 میکروتیک قابل اجرا است.

تنظیمات اولیه روتر برد میکروتیک

بعد از این که مودم میکروتیک را ریست کردیم حال می توانیم تنظیمات را شروع کنیم. در ابتدا کابل شبکه به یکی از پورت های 2 تا 5 بزنید. بعد از اتصال کابل شبکه به یکی از پورت های گفته شده، حال می توانید از طریق نرم افزار Winbox  به روتر متصل شوید. در صورتی که شما این نرم افزار را در اختیار ندارید،می توانید به دو روش نرم افزار را دانلود کنید.

1.شما می توانید آن را از سایت میکروتیک دانلود کنید.

2.با وارد کردن IP پیش فرض روتر 192.168.88.1  در مرورگر خود قادرید نرم افزار Winbox  را دانلود کنید.

بعد از دانلود نرم افزار، می توانید آن را از قسمت Run اجرا کنید. با مشاهده به تصویر زیر می بینید که در قسمت Connect To، لیست IP و مک آدرس روترهای موجود به نمایش در می آیند. حال بر روی مک آدرس کلیک کرده و Connect را بزنید.

روش اتصال میکروتیک

بعد از این که مراحل Connect به اتمام رسید، شما وارد میز کار میکروتیک می شوید. هنگام ورود "پیغامی مبنی بر پاک کردن کلیه تنظیمات کارخانه را مشاهده کنید" برای شما ظاهر می شود. حال بر روی دکمه  Remove Configuration کلیک کنید و به این روش روتر Reboot  شده و شما باید دوباره از طریق نرم افزار  Winbox  به روتر متصل شوید. قابل ذکر است تمام تنظیمات پاک شده است و شما می توانید تنظیمات جدید را اعمال کنید.

نرم افزار winbox

در مرحله بعد حتما به تمامی اینترفیس های خودیک نام اختصاص دهید و کامنت های لازم را ایجاد کنید. قابل ذکر است این مراحل را از منوی Interfaces  می توانید انجام دهید.

نام گذاری اینترفیس

در مرحله بعد می توانید به هر اینترفیس یک IP اختصاص دهید. گذاشتن IP باعث می شود اتصال شما راحت تر صورت بگیرد و به مشکل بر نخورید. حال برای گذاشتن IP از محیط گرافیکی Winbox  استفاده می کنیم. به منوی IP رفته و وارد addresses می شوید و بر روی علامت + کلیک کرده ، برای شما صفحه ای باز می شود که می توانید IP را به همراه Subnet  وارد کنید.

تعیین کردن IP adresses

اگر بخواهید روتر به اینترنت متصل شود باید مراحل زیر را بروید. از طریق منوی PPP اقدام به ساخت یک کانکشن PPOE کنید.

تنظیمات PPPOE

هنگامی که شما روتر میکروتیک را ریستارت می کنید تنظیمات ساعت هم بهم می خورد بنابراین بهتر است یک NTP سرور به میکروتیک معرفی کنید. قابل ذکر است باید میکروتیک شما به اینترنت دسترسی داشته باشد تا بتوانید عملیات را انجام دهید. این تنظیمات را می توانید از منوی system  گزینه SNTP انجام دهید. بعد از تنظیمات NTP، باید ساعت را هم از منوی system  و گزینه Clock  تنظیم کنید.

تنظیمات ساعن و NTP

تنظیمات DNS از جمله تنظیمات دیگری است که شما می توانید بر روی روتر میکروتیک انجام دهید. در قسمت Server , آدرس DNS سرور در شبکه محلی و یا یک DNS سرور روی اینترنت را وارد می کنیم شما در این قسمت می توانید چندین DNS سرور را به روتر بورد میکروتیک معرفی کنیددر صورتی که بخواهیم از روتر بورد میکروتیک به عنوان DNS سرور استفاده کنیم حتماً باید تیک گزینه Allow Remote Requests را زده باشیم در این حالت میکروتیک به سؤالات DNS ورودی نیز پاسخ می دهد. در ضمن با استفاده از گزینه Static می تواند یک رکورد استاتیک در DNS سرور میکروتیک ایجاد کنید .

DNS

تنظیمات DNS

 

 


به اشتراک گذاری

  • Avatar
    Ahmad Jafari, 05 مرداد 1401

    آیا برای روتری که از طریق مودم به اینترنت وصل است هم باید تنظیمات PPPoe‌انحام داد؟ یا باید تنظیمات بریجیینگ انجام داد؟

    • Avatar
      نتیتو, 03 آبان 1401

      سلام بهتر اینه مودم ADSL خود را در حالت Bridge ست بفرمایید و NAT و DHCP هم خاموش کنید و تنظیمات PPOE رو در روتر خود انجام بدید

  • Avatar
    بدری, 07 اسفند 1399

    بسیار جامع و عالی دستتون درد نکنه

  • Avatar
    سجاد صفایی, 20 خرداد 1398

    ممنون


نظر خود را برای ما ارسال کنید

مطالب مشابه

آموزش تنظیمات IP درمیکروتیک

آموزش تنظیمات IP درمیکروتیک

  • 25 بهمن 1397

آموزش تنظیمات IP درمیکروتیک ما در این آموزش به نحوه تغیی

آموزش NAT در میکروتیک

آموزش NAT در میکروتیک

  • 26 فروردین 1398

در این مقاله به آموزش NAT در میکروتیک می پردازیم و همچنین

آموزش نصب RouterOS میکروتیک بر روی ماشین مجازی با استفاده از VMware

آموزش نصب RouterOS میکروتیک بر روی ماشین مجازی با استفاده از VMware

  • 06 مرداد 1397

در این مقاله می خواهیم، نصب RouterOS  را روی مجازی ساز VMware